Voorwoord
Het is in 2022 opnieuw gelukt om bewustwording rondom duurzaamheid in het Spaarne Gasthuis te vergroten. Het bewijs ligt in eerste instantie in de positieve cijfers. In het oog springt een afvalreductie van maar liefst 10% terwijl er ook nog eens meer zorg is geleverd ten opzichte van een jaar eerder. Daarnaast is het een turbulent jaar geweest. Zo konden we bijna alle covid-19 maatregelen achter ons laten en weten we hoe de verschrikkelijke oorlog in Oekraïne niet alleen voor veel verdriet zorgde, maar ook wereldwijde gevolgen had voor de inflatie en energieprijzen. Mooi dat we door extra aandacht op ons energieverbruik dit cijfer met z’n allen 9% omlaag hebben gekregen ten opzichte van vorig jaar.
Duurzaamheid gaat natuurlijk niet enkel over klimaat en milieu. Het gaat ook over duurzame inzetbaarheid van onze collega’s en een gezonde werkplek en omgeving. Ook daarin zetten we steeds meer stappen. Als bewijs voor onze inspanningen hebben we voor onze drie locaties het certificaat niveau zilver van de Milieuthermometer Zorg kunnen continueren. We gaan natuurlijk voor goud, er zijn dan ook altijd meer kansen om verder te verduurzamen. Bijvoorbeeld op het gebied van circulariteit, en minder en duurzamer energiegebruik. We zijn trots op de beweging die we zien in ons ziekenhuis en alle (groene) bijdragen van onze medewerkers en Green Teams! Duurzaamheid heeft een duidelijke plek in onze organisatie gekregen. Ook in 2023 gaan we grote stappen zetten in ons streven naar de beste zorg met de kleinste ecologische voetafdruk!
Namens de raad van bestuur,
Leon Aarts
